Verkkomainonnassa uhkana mainostulojen menetyksiä

29.8.2013

Mainosten esto-ohjelmien yleistyessä sivustot menettävät mainostuloja - "Ne vetävät maton jalkojemme alta"

Suurimmat sivustot voivat menettää mainostuloina jopa satojatuhansia euroja vuosittain, Forbes kirjoittaa.

 

AdBlockin kaltaiset mainosten estosoftat yleistyvät vauhdilla. Irlantilaisen nettimainospalvelun mukaan jo melkein 23 prosenttia verkkokäyttäjistä suojautuu mainoksilta, kirjoittaa Forbes.

Dublinilaisen PageFairin mukaan mainosten estämisen suosio kasvaa noin 43 prosentin vuosivauhtia.

Forbesin artikkelissa kerrotaan pelisivusto Destructoidista, jonka kolmesta miljoonasta sivunäytöstä jopa noin puolet menee sivu suun mainostajilta. Tämän seurauksena sivuston ylläpitäjä Niero Gonzalez laskee menettävänsä tuloina tuhansia dollareita kuukausittain.

Hän kertoo, että palautteen mukaan käyttäjät ovat kyllästyneitä suuriin ja häiritseviin mainoksiin, mikä tuskin tulee yllätyksenä kenellekään.

Suurimmat sivustot voivat menettää mainostuloina jopa satojatuhansia euroja vuosittain, Forbes kirjoittaa.

PageFairin mukaan ”adblock”-termin hakumäärät Googlessa ovat tuplaantuneet vuodessa. Muita palveluntarjoajia ovat muun muassa Disconnect ja Abine.

Lehden haastattelema toimitusjohtaja Neil O’Connor kertoo, että kehitys johtaa mainostajat toimimaan entistä aggressiivisemmin, mikä taas puolestaan saa jäljelle jääneet käyttäjät väsymään. ”Kyseessä on vaarallinen noidankehä”, O’Connor tuumii.

”Estopalveluiden käyttäjät eivät ymmärrä, että piensivustot kärsivät ohjelmistoista eniten”, arvioi puolestaan Gonzalez. ”Yksityisyysbisnes tekee rahansa meidän kustannuksellamme. Ne todella vetävät maton jalkojemme alta.”

Lähde: Markkinointi ja Mainonta Olli Vänskä 28.8.13 /MikroPC