Oivahymy - oivallinen laadun mittari - kannattaa tavoitella!

14.6.2013

Toukokuusta 2013 alkaen netistä voi selvittää, missä on tarjolla turvallista ruokaa. Kuvat: Evira
Halutessaan yritykset voivat itse kertoa valvontatuloksista liimaamalla ulko-oveen Oiva-hymynaaman. Mitä leveämpi hymy, sitä paremmin elintarviketurvallisuus on hoidettu! Oiva ja konstailematon laatumittari.

Oiva-raportti kertoo kunnan elintarvikevalvojan tarkastuksessa tekemistä havainnoista, kuten yrityksen hygieniasta ja tuotteiden turvallisuudesta. Vähittäiskauppojen ja ravintoloiden elintarvikevalvontatietoja on toukokuun alusta lähtien julkaistu internetissä noin tuhat. Tarkastustuloksia kuvataan hymynaamasymboleilla. Valtaosa kuntien tähän mennessä tarkastamista yrityksistä on saanut hymyilevän tuloksen. Kaikki kohteet saavat oman Oiva-merkintänsä. Tiedot on jokaisen haettavissa Eviran Oivahymysivustolta.

Oiva - valvontatietojen julkaiseminen

Kuntien elintarvikevalvojien tekemien ravintoloiden ja elintarvikemyymälöiden tarkastusten tulokset julkaistaan hymynaamoin toukokuusta 2013 alkaen aluksi internetissä ja myöhemmin myös yrityksen sisäänkäynnin yhteydessä. Valtakunnallista valvontatietojen julkistamisjärjestelmää kutsutaan Oivaksi.

Valvontatietojen julkaisemisella pyritään lisäämään valvonnan läpinäkyvyyttä sekä antamaan kuluttajille tietoa valintojensa tueksi. Tavoitteena on myös lisätä elintarvikevalvonnan tunnettavuutta ja vaikuttavuutta. Elintarvikealan yrityksille avautuu samalla mahdollisuus kertoa kuluttajille, että oma toiminta on kunnossa.

Evira on tiedottanut, että Oiva laajenee vaiheittain kaikkiin elintarvikealan yrityksiin vuoteen 2015 mennessä.

Ravintoloille ja elintarvikemyymälöille uusi näytön paikka

Yritykset ovat jo tähän päivään mennessä havainneet, miten julmaa arvostelut sosiaalisessa mediassa pahimmillaan saattaa olla.  Entäpä jos kuppilasi ulko-ovessa komeilee "Oiva - suupielet alaspäin"  sen sijaan, että "Oiva-tarra viestisi leveällä hymyllään  -  astu peremmälle, meillä hygieniasta ja turvallisuudestasi huolehditaan erinomaisesti. Viimeistään nyt pitää ryhtyä toimenpiteisiin ja tarkastaa toimiiko yrityksen omavalvontajärjestelmä, onko mahdolliset epäkohdat hoidettu kuntoon, henkilökunta on riittävän ammattitaitoista toimimaan yrityksen omavalvontasuunnitelman mukaisesti ja sovitut yhteiset koulutukset hoidettu. 

Mitä viranomaiset julkistavat yrityksistä

Mitä leveämpi hymy, sitä paremmin elintarviketurvallisuusasiat ravintolassa tai myymälässä ovat. Hymynaamoja on neljä: oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono.

”Oivallisen” tai ”hyvän” hymyn saaneessa yrityksessä elintarviketurvallisuusasiat on hoidettu hyvin. ”Oivallinen” hymy tarkoittaa sitä, että toiminta on vaatimusten mukaista. ”Hyvän” hymyn saaneen yrityksen toiminnassa on pieniä epäkohtia, jotka eivät ole riski kuluttajalle eivätkä johda kuluttajaa harhaan.

”Korjattavaa” hymy viestii epäkohdasta, joka heikentää elintarviketurvallisuutta tai johtaa kuluttajaa harhaan. Epäkohta on korjattava määräajassa. Välittömästi epäkohta on korjattava silloin, kun yritys saa ”huonon” hymyn.

Valvontatietojen julkaisemisella pyritään lisäämään valvonnan läpinäkyvyyttä sekä antamaan kuluttajille tietoa valintojensa tueksi. Tavoitteena on myös lisätä elintarvikevalvonnan tunnettavuutta ja vaikuttavuutta. Elintarvikealan yrityksille avautuu samalla mahdollisuus kertoa kuluttajille, että oma toiminta on kunnossa.

  Oivan internetsivut: http://www.oivahymy.fi/portal/fi/

Lisätietoja Evirasta antaa: ylitarkastaja Marina Häggman, p. 050 562 7746


ProOsa ry - yritysten uudistumisen ja osaamisen edistäjä - Seija Lahti